sant eller falskt

Sant eller Falskt

Myt 1
1 % av befolkningen tror att dom inte kan göra något åt sin vikt oavsett om dom äter hälsosammare och tränar. Dessa människor tror att de gör allting rätt och att det måste vara något fel på dem, detta stämmer inte, alla kan nå sina mål om de försöker ordentligt. Det kan dock vara olika svårt för folk att lyckas.

Myt 2
Många tror att man förlorar sin ämnesomsättning när de blir äldre. När du blir äldre minskar ämnesomsättningen och vi förlorar mer muskelvävnad men den försvinner aldrig helt. Självklart kan du själv påverka och sakta ner processen genom att kontinuerligt träna och äta rätt.

Myt 3
Det sägs att man ska kunna trimma kroppen i form genom att lyfta lätta tyngder många gånger. Det är inte bortkastad tid att göra detta men det kommer inte att hjälpa dig att minska i vikt, det stärker dina muskler.

Myt 4
Vissa tror att Kolhydrater gör dig fet, men det stämmer såklart inte. För mycket kalorier gör dig fet. För att kunna gå ner i vikt så behöver du kalorier, så att minska kalorierna i din kost är inte den ultimata viktminskningen. Satsa istället på en varierad kost för att få bäst resultat.

Myt 5
Att arbeta med en AB maskin ska hjälp dig att få bort ditt bukfett. Detta är verkligen inte sant, man kan inte "Punktförbränna". Många utav dessa myter kommer ifrån tv shop och liknande program. En AB maskin kan göra dig starkare men du bränner inte fett med den. 

Myt 6
"Det är bättre för knäna att springa på en Treadmill än på asfalt" Det sägs att det ska vara bättre att springa på en Treadmill eller stegmaskin än att springa på asfalt. Detta är inte sant. Det är exakt samma belastning för dina knän oavsett vart du springer. Det är din kropps vikt som avgör belastningen i knäna inte vad du springer på. Däremot ska man tänka på att använda bekväma skor. Om du har knäproblem kan du fundera på att variera med Cykling eller kanske en roddmaskin.

Myt 7
"Du får inte ut någonting av din träning då du inte svettas". Detta är inte sant. Svett är kroppens sätt att kyla ner dig. Det finns många sätt du kan bränna kalorier på utan att bli svettig. Tex genom att promenera eller att lyfta lätta vikter. Det är ganska effektiva sätt att bränna kalorier på utan att svettas. 

Myt 8
"Simning är fettförbränning" Detta är sant men då måste du simma flera timmar varje dag för att det ska hjälpa. Simning är mycket mer styrketräning och är bra om man vill slappna av i kroppen. Simmare är också kända för att dom äter mer än andra. Därför är det kanske inte lika enkelt att fortsätta med sin diet. 

Myt 9
"Utan smärta kan man inte se resultat". Detta är nog den värsta tränings myten av dem alla. Sanningen är att du egentligen aldrig ska känna av smärta när du tränar. Visst kan man få känna sig lite stel och ha träningsvärk några dagar efter, men det ska aldrig göra ont under träningstillfället. Känner du smärta så gör du antagligen övningen fel. Det är inte bra att träna sig igenom smärtan, det är mycket bättre att vila eller rådfråga en läkare.

 

Av: Alexander Bergström